گفتگوی ویژه به مناسبت روز زن / زنانِ شاغل در فوریت‌های پزشکی در کنار سختی‌های کاری از روحیه بسیار بالایی برخوردارند

به گزارش روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، فرارسیدن سالروز ولادت بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س) و روز زن بهانه ای شد که با یکی از زنان فعال در عرصه اورژانس پیش‌بیمارستانی به نمایندگی از تمام شیرزنان این عرصه درخصوص جایگاه بانوان در فوریت‌های پزشکی، سختی ها و رسالت های آنان گفتگو کنیم.

 

 

فاطمه صحافی ۳۷ ساله و متاهل است؛ وی یک فرزند دختر ۴ ساله دارد و در رشته کارشناسی پرستاری تحصیل کرده است؛ این بانو ۸ سال سابقه کار در این عرصه را دارد که ۴ سال از آن را در اتاق فرمان اورژانس ۱۱۵ بوده است.
وی در خصوص نوع اشتغال زنان در اورژانس ۱۱۵ گفت: پرسنل خانم شاغل در فوریت‌های پزشکی در اتاق فرمان مشغول به خدمت هستند؛ یعنی ما در خط مقدم تماس امدادخواه با اورژانس هستیم و وظیفه تریاژ یعنی اورژانسی بودن یا نبودن بیمار، لزوم یا عدم لزوم اعزام آمبولانس، ارائه آموزش های لازم در حین رسیدن واحد امدادی و آموزش های لازم در جهت رفع مشکل امدادخواه بر عهده ماست.
صحافی تصریح کرد: ساعت کاری پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی ماهانه ۱۹۰ ساعت به صورت موظفی است که خانم های دارای فرزند زیر ۶ سال از حدود ۳۰ ساعت مرخصی مخصوص کودک استفاده می کنند که به نظر بنده اگر بخواهیم قدمی در جهت رشد خانواده همزمان با حضور خانم ها در جامعه برداریم، این ساعت باید افزایش یابد تا خانم‌ها بتوانند همزمان با حضور خود در عرصه فعالیت‌های اجتماعی زمان بیشتری را هم با فرزند خردسال خود بگذرانند.
این بانوی شاغل در فوریت‌های پزشکی خاطرنشان کرد: اگرچه کار ما سختی های زیادی دارد ولی ما زمانی که شاغل بودن و به خصوص شغل خطیر و سخت پرستاری را انتخاب کردیم، تمام مشکلات آن را هم پذیرفتیم که دوشادوش مردان در این حوزه فعالیت کنیم اما به هر حال مشکلاتی از قبیل حضور در شیفت های کاری شب یا تعطیلات و زمان زیادی که مجبور هستیم در محل کار خود بگذرانیم وجود دارد که تلاش کرده ایم این مشکلات را با همکاری و برنامه ریزی خانواده تا حدودی برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه بانوان با حضور خود در تمام جایگاه های شغلی کشور ثابت کرده اند که توانایی انجام سخت‌ترین کارها را دارند، اظهار کرد: بانوان شاغل در اتاق فرمان نیز با توجه به حساسیت بالای کار در این حوزه و نیاز به توانایی تصمیم گیری در لحظه و روحیه بسیار بالا و همدلی کردن با امدادخواه به خوبی از عهده این کار خطیر برآمده اند.
صحافی ادامه داد: اگرچه کار ما با سختی های زیادی مواجه است اما لحظاتی هم وجود دارد که با یک راهنمایی ما از پشت تلفن، مشکل امدادخواه حل می شود برای مثال کودکِ دچار آسپیراسیون می‌تواند نفس بکشد یا فردی که دچار ایست قلبی تنفسی شده بود با آموزش‌های ماساژ قلبی از پشت تلفن واکنش نشان می‌دهد یا نفس او برمی گردد یا زمان‌هایی هست که امدادخواهی با ما تماس می گیرد و از ما تشکر می کند و برای‌مان دعای عاقبت به خیری می کند؛ در تمام این لحظات بهترین خاطرات شغلی برای ما رقم می خورد.
وی با بیان اینکه به طور قطع حذف خانم ها از یک رده شغلی هیچ مزایایی را در پی نخواهد داشت، گفت: خیلی از اوقات امدادخواهانِ خانم ترجیح می دهند مشکل خود را با یک خانم در میان بگذارند و گاهی هم تجربیات خانم ها در خصوص مشکلات کودکان می تواند راهگشای خوبی برای بسیاری از مشکلات باشد لذا فعالیت بانوان در فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات بهتر به امدادخواهان زن و کودک بسیار سودمند است.
فاطمه صحافی در خصوص انتظارات خود و همکارانش از مردم و مسئولان تصریح کرد: پرسنل فوریت‌های پزشکی در زمان شیوع کرونا که بیشتر مردم به صورت قرنطینه در منازل خود بودند، در محل کارشان حاضر شدند و مسئولیت آنها چندین برابر شد و این خطر را به جان خریدند تا بتوانند به هموطنان خود خدمت کنند لذا از شهروندان انتظار داریم که سوالات و مشکلات غیر اورژانسی خود را با ۱۱۵ مطرح نکنند تا خدای ناکرده یک تماس اورژانسی پشت خطوط معطل نماند.
وی افزود: درخواست دیگری که از مردم داریم این است که به صحبت های ما خوب گوش دهند و به ما اعتماد کنند؛ افراد شاغل در فوریت‌های پزشکی از لحاظ علمی و تجربی متخصص هستند لذا اگر امدادخواه با دقت به صحبت های ما گوش دهد بسیاری از اوقات می توانیم بدون اعزام آمبولانس مشکل آنها را حل کنیم و اگر نیاز به اعزام واحد امدادی هم باشد گاهی لازم است آموزش هایی به همراهِ بیمار داده شود که تا زمان رسیدن آمبولانس به محل حادثه آنها را انجام دهد پس از مردم می خواهیم به منظور کاهش هرچه بیشتر آسیب های احتمالی به عزیزان‌شان با دقت به صحبت‌های کارشناسان ما گوش دهند و آنها را اجرا کنند.
این بانوی شاغل در فوریت‌های پزشکی تاکید کرد: انتظار ما از مسئولان نیز ارزش نهادن به این شغل و درک مشکلات و سختی های آن و دفاع از حقوق از دست رفته پرسنل چه از لحاظ مالی و چه شأن اجتماعی است؛ همچنین بنده به عنوان یک خانم انتظار دارم همانطور که دوشادوش آقایان در این کار فعالیت می‌کنم حقوق برابر با آنها هم داشته باشم.
وی در پایان گفت: امیدوارم روزی برسد که همه پرسنل فوریت های پزشکی شرایط بهتری را در شغل خود داشته باشند تا بتوانند بهترین خدمت را به هموطنان خود ارائه دهند.
گفتنی است، در اتاق فرمان ۱۱۵ اصفهان ۴۴ کارشناسِ موظف، مشغول فعالیت‌اند که از این تعداد ۱۱ نفر خانم هستند؛ همچنین تعداد خانم های شاغل در ستاد اورژانس پیش‌بیمارستانی اصفهان به عنوان پرسنل اداری ۶ نفر می‌باشد.
براساس این گزارش، از اسفند سال گذشته تا پایان دی ماه امسال تعداد تماس روزانه با اتاق فرمان ۱۱۵ (اتوماسیون عملیاتی) استان اصفهان شامل ۱۰ شهرستان اصفهان، فلاورجان، لنجان، خمینی‌شهر، نجف آباد، مبارکه، شهرضا، دهاقان، چادگان و برخوار به طور میانگین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تماس بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته است.